Dear Startup
Luister je liever op één van de volgende manieren? iTunes, RSS of SoundCloud
DEZE PODCAST
We richten ons tot jullie, startups: hoe kunnen jullie ons, technologische burgers, empoweren met producten en diensten die vriendelijk en eerlijk zijn? We praten met Jaap-Henk Hoepman die met zijn team bij het Privacy & Identity Lab acht principes heeft opgesteld om privacy in de techniek te operationaliseren. Ondernemer Martijn de Kuijper vertelt ons over de toepasbaarheid van deze acht principes in de praktijk van een snel groeiende startup. Onze laatste gast, product designer Wouter de Bres, legt uit waarom het onmogelijk is om universele design regels voor privacy vriendelijke producten op te stellen.
-
Wouter de Bres
Directeur Product Design Degreed
-
Jaap-Henk Hoepman
Wet. Directeur Privacy & Identity Lab
-
Martijn de Kuijper
Oprichter Revue
VERDIEPING
-
De Lobby-tomie 7: niet alle wegen leiden naar privacy
→ www.bof.nl
De nieuwe Europese privacywet is het meest belobbiede stuk wetgeving in Europa tot dusver, omdat het onderwerp zo belangrijk is en zo’n beetje elk deel van ons dagelijks leven raakt. Daarom heeft Bits of Freedom om openbaarmaking gevraagd van alle lobbydocumenten die de Nederlandse regering ontving over deze wet. Wie lobbyen? Wat willen ze? Wat betekent dat voor jou?
-
Hoe doe je Privacy by Design?
→ medium.com
De acht Privacy by Design Principes kort uitgelegd door Jaap-Henk Hoepman.
-
Revue - Get Your Thoughts into People's Inboxes
→ www.getrevue.co
De startup van Martijn de Kuijper, een persoonlijke nieuwsbrievendienst.
-
Signing in to Medium by Email
→ blog.medium.com
Inmiddels kun je dus ook inloggen op Medium met je email adres. Medium zet in dit Medium-artikel de voor- en tegens uiteen van je gebruikers laten inloggen via hun persoonlijke email adres.
-
Cognitively Biased Designer
→ wouterdebr.es
Wouter de Bres waarschuwt in dit artikel product designers voor hun 'cognitive bias'. Hij legt uit waarom product designer nog steeds vooral voor zichzelf ontwerpen in plaats voor hun gebruikers en zet een aantal strategieën uiteen om je eigen cognitive bias als designer te minimaliseren.
-
12 Digital Product Design Principles
→ wouterdebr.es
Twaalf Product Design Principes geschreven door Wouter de Bres om designers te helpen keuzes te maken voor het ontwerp van een 'goed', eerlijk en vriendelijk design.
-
De Privacy Policy van 500px
→ about.500px.com
Het meest gebruikte voorbeeld van een privacy policy die begrijpelijk is gemaakt voor gebruikers. In de linkerkolom lees je de juridische - officiële tekst - in de rechterkolom, duidelijke taal.
-
Design Identities - Melanie Araujo
→ www.youtube.com
Video van een talk van Melanie Araujo, product designer en oprichter van Front & Center: een organisatie die zich inzet om 'inclusief' design op de agenda te krijgen in Silicon Valley.
Waarom doen we dit?
Insert User is een zesdelige podcastserie waarin we de rol van startups in onze maatschappij aan de tand voelen. Wie zijn die startups die onze toekomst willen bepalen? Welke visie hebben zij voor ons voor ogen? En welke rol nemen wij hier nog in als gebruiker van hun dienst of product?
Samen met founders van de meest succesvolle Nederlandse startups, hoogleraren, activisten en filosofen proberen we een antwoord te vinden op hoe het beter kan. Hoe stellen we de gebruiker weer centraal in hoe wij de diensten en producten van onze toekomst vormgeven?
Gepresenteerd door
-
Evelyn Austin
Host
-
Emina Sendijarevic
Host
Laat je horen
We houden elke aflevering een deel gereserveerd voor input van onze luisteraars. Praat met ons mee over de thema’s van de laatste aflevering:
- Hoe kunnen startups ons, de techno-burgers, 'empoweren' met eerlijke en privacy vriendelijke producten en diensten?
Deel je mening via Twitter, spreek het in op onze voicemail of mail ons. We laten je altijd van tevoren weten wanneer je feedback in onze aflevering komt.